Μπροστά σε μια βυζαντινή εικόνα: πώς να μιλήσουμε στα παιδιά για την Γέννηση του Χριστού; -πώς να απαντήσουμε σε «θεολογικές» απορίες τους;

.

αντιγράφω από το πολύ αξιόλογο βιβλίο: Συνομιλίες με παιδιά-Μεταδίδοντας την Πίστη , της μοναχής Μαγδαληνής

.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

(για περισσότερες φωτο και για  κατασκευή φάτνης με βυζαντινές εικόνες πατήστε εδώ)

.

H εικόνα δεν είναι απλώς μια αναμνηστική απεικόνιση ‘ φέρνει σε άμεση επαφή αυτόν που τον τιμά με το πρόσωπο ή το γεγονός που απεικονίζει.Μπορούμε να δείξουμε στα παιδιά πώς να κοιτάζουν προσεκτικά τις εικόνες και πώς να προσεύχονται μπροστά σε αυτές. Η δύναμη της εικόνας που μεταδίδει ένα θείο γεγονός με οπτικά μέσα φανερώνεται συχνά ολοζώντανα στην περίπτωση των παιδιών . Βλέποντας μια εικόνα το παιδί μπορεί να συναντήσει τον Χριστό και τους αγίους ως ορατούς συγχρόνους του.

Οι εικόνες αποκαλύπτουν στα καθαρά μάτια τον Χριστό ως Θεάνθρωπο.

.

Παιδί(4 ετών): «Μου αρέσει η εικόνα του Θεού πάνω σε ένα γαϊδουράκι».

Και σε άλλη περίπτωση κάποιο άλλο παιδί (5 ετών): «Γιατί ο Θεός φοράει ένα κόκκινο και μπλε, πώς το λένε …το ρούχο;»

.

Μερικές φορές τα παιδιά αναφέρονται στη βρεφική ηλικία του Χριστού: “τότε που ο Θεός ήταν μωρό” . Μπορούμε να ενισχύσουμε την ιδέα της θεότητος του Χριστού λέγοντας για παράδειγμα: «Και σκεφτείτε, εκείνο το μικρό μωρό είναι το ίδιο Πρόσωπο που έφτιαξε όλη τη γη και όλους τους γαλαξίες». Δεν πρέπει ποτέ να συγκατατεθούμε στην ιδέα ότι ο Χριστός είναι μόνο άνθρωπος. Το παιδί μπορεί φυσικά να επικεντρώσει την προσοχή του στην ανθρώπινη φύση Του, αλλά όχι αποκλειστικά. Δεν θα πρέπει ποτέ να σκεφτόμαστε ότι το παιδί είναι πολύ μικρό για να του μιλήσουμε για την θεότητα του Χριστού. Οι λιγότερο ανεπτυγμένες διάνοιες είναι συχνά λιγότερο αρτηριοσκληρωτικές και περισσότερο δεκτικές του όλου μυστηρίου του Χριστού.

.

Παιδί (κοιτάζοντας την εικόνα των Χριστουγέννων): «Πού είναι ο μπαμπάς του;»

Αδ. Μαγδ: «Ποιος;»

Παιδί: «Ο Ιωσήφ».

Αδ. Μαγδ (δείχνοντας): «Είναι εκεί, αλλά δεν είναι ο πατέρας του Ιησού, παρά μόνο θετός του πατέρας . Η Μαρία είναι όμως πραγματική μητέρα Του’ γι΄αυτό φαίνεται μεγαλύτερη από τον Ιωσήφ στην εικόνα».

.

Στην ερώτηση «ποιος είναι ο Πατέρας Του;» απαντά κανείς σύμφωνα με τις γνώσεις που αναμένεται να έχει το παιδί για την ανθρώπινη αναπαραγωγή. Για τα μικρά παιδιά είναι αρκετό να γνωρίζουν ότι ο Θεός ήταν Πατέρας Του. Δεν πειράζει αν αυτό σημαίνει για αυτά ότι ο Θεός Πατέρας ήταν «αντί» (δηλαδή στον ρόλο ) ενός γήινου πατέρα, έστω και αν αυτό δεν είναι θεολογικά τέλειο. Αργότερα καταλαβαίνουν ότι ο Ιησούς ήταν «εξαιρετική περίπτωση που δεν είχε το ανάγκη κανενός γήινου πατέρα» και ακόμα γνωρίζουν την σημασία της λέξης «παρθένος».

.

Όταν κάποτε μιλούσαμε για την εικόνα της Γέννησης του Χριστού, ένα κορίτσι 10 ετών με ρώτησε αν  ο Ιησούς ήταν  νόθος. Ήταν μια καλή ευκαιρία να εξηγήσω ότι οι συνθήκες σύλληψης του Χριστού έδειχναν καθαρά την υπερφυσική πηγή της και να μιλήσω για το μυστήριο του γάμου. Δέχτηκα ότι ο Χριστός συνελήφθη εκτός γάμου και εξήγησα το γιατί , όμως δεν δέχτηκα ότι η Θεοτόκος μπορεί να μπει στην κατηγορία των ¨ανύπαντρων μητέρων» , επειδή ο όρος αυτός συχνά προκαλεί συνειρμούς απρεπείς για τη Θεοτόκο. Μιλήσαμε επίσης για το νόημα του γάμου του Ιωσήφ με την Μαρία και την επίσημη καταγραφή του Ιησού ως υιού του Ιωσήφ. Ο Ιωσήφ στην εικόνα αποτέλεσε επίσης θέμα συζήτησης.

.

Αυτά τα συγκεκριμένα παιδιά δεν έδειχναν έλλειψη σεβασμού. Απλώς εκφράζονταν με ειλικρίνεια  χρησιμοποιώντας μερικές φορές αγενείς εκφράσεις. Το λεξιλόγιό μου ήταν επηρεασμένο από την επιθυμία μου να δείξω με σαφήνεια ότι η αγιογραφική περιγραφή δεν είναι επιστημονικά αφελής. Ευτυχώς η εικόνα κράτησε όλη την συζήτηση σε ατμόσφαιρα πλήρους σεβασμού.

.

.

Από το βιβλίο Συνομιλίες με παιδιά-Μεταδίδοντας την Πίστη , της αδελφής Μαγδαληνής, Ιερά Μονή Τιμίου Προδρόμου, Έσσεξ Αγγλίας 2007,σ. 264-266

.

πρώτη δημοσίευση εδώ

1 Σχόλιο (+add yours?)

  1. Εἰδοποίηση σύνδεσης: Μπροστά σε μια βυζαντινή εικόνα: πώς να μιλήσουμε σ&ta

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

w

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

Αὐτὸς ὁ ἱστότοπος χρησιμοποιεῖ τὸ Akismet γιὰ νὰ μειώσει τὰ ἀνεπιθύμητα μηνύματα. Μάθετε τί συμβαίνει μὲ τὰ δεδομένα τῶν σχολίων σας.

antexoume.wordpress.com

http://antexoume.wordpress.com/

Οι νηστίσιμες συνταγές μας

Οι νηστίσιμες συνταγές μας

νόστιμες, απλές και εύκολες!~ για μαμάδες και παιδιά!

για τις αναδημοσιεύσεις:

Όλα τα κείμενα και οι φωτογραφίες (για τα οποία δεν αναφέρεται άλλη πηγή), είναι προστατευμένα με copyright. Μπορείτε να αναδημοσιεύετε ένα αρχικό τμήμα, με ενεργό σύνδεσμο προς την συγκεκριμένη ανάρτηση. Σας ευχαριστώ!

Η ψυχομάνα του Ν. Γύζη… και η δική μου γιαγιά

πώς επέλεξα την εικόνα του ιστολογίου μου και το avatar μου

πώς επέλεξα την εικόνα του ιστολογίου μου και το avatar μου

Ευρώπη, μάντεψε…Εγώ είμαι ακόμα πλούσια! #3#

Πανελλήνια Ένωση Φίλων των Πολυτέκνων

Πανελλήνια Ένωση Φίλων των Πολυτέκνων

Πανελλήνια Ένωση Φίλων των Πολυτέκνων

η φιλοσοφία μας για το νοικοκυριό!

Δεκεμβρίου 2015
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Νοε.   Ἰαν. »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Ἀρχεῖα

Κατηγορίες

%d ἱστολόγοι ἔχουν δηλώσει ὅτι αὐτὸ τοὺς ἀρέσει: